Grundbultar i konceptet
The Human Element ger oss möjlighet att arbeta med våra relationer. Det kan gälla beteendemönster, rädsla för konflikter, stelbenthet, bristande samarbetsförmåga, svårigheter att se sig själv i helheten, att se sin egen delaktighet i det som sker och bristande förmåga att bearbeta eller avsluta projekt. Vi människor använder mycket energi till försvarsattityder, till att trycka ner verkliga känslor som hindrar oss från att klart se på det som händer här och nu, vilket gör oss trötta och stressade.
The Human Element är en produktivitets- och framgångsfaktor att räkna med.
Vi väljer hur vi lever våra liv, medvetet eller omedvetet
De mest djupgående och grundläggande besluten är enkla
Människan sätter själv gränser
Allt hänger ihop
Glädjen ökar när vi fullföljer och når målet
Grunden för hälsa och lycka.
Styr vårt beteende. Hindrar oss från att ta emot kärlek och känna lycka här och nu!
EGNA VAL
ENKELHET
GRÄNSLÖSHET
HELHET
FULLBORDAN
SJÄLVAKTNING
RÄDSLOR

Will Schutz
I samarbete med Abraham Maslow, Ida Rolf, Moshe Feldenkrais, Fritz Perls, Timothy Leary och Alexander Lowen experimenterade och utvecklades Will Schutz. Tillsammans var deras avsikter att hjälpa människor att utforska sig själva och använda hela individens

The Human Element står på en mycket god grund av såväl mångårig forskning som praktisk tillämpning. Teorierna tillämpas på många håll i organisationer runt om i världen.
The Human Element präglas av ett integrerat synsätt på flera mänskliga frågor inom organisationen: Ledarskap, grupputveckling, beslutsfattande, problemlösning och kreativitet.
Will Schutz var övertygad om att ett effektivt samarbete skapas i en atmosfär av öppenhet och delaktighet. Han menade också att medvetenheten om vår valfrihet ger oss handlingsutrymme och lär oss ta fullt ansvar för vårt beteende och våra känslor. Likaså beskrev han hur mänskliga relationer kan ses i tre dimensioner, vilka förklarar hur vi människor relaterar till varandra och oss själva. Dessa dimensioner är tillhöra, kontroll, öppenhet.
Exempel på företag som framgångsrikt tillämpat The Human Element är:
-
I Japan: Toyota, Nissan, Honda http://www.bcon.co.jp
-
I USA: NASA http://www.firo.net
-
I Sverige: Apoteket AB, SSAB, Pfizer, Volvo och Tetrapak
-
I England: http://www.teamfocus.co.uk